školská 28

komunikační
prostor

Newsletter

Přihlásit se k odběru Newsletter feed

Vyhledávání

Koncert

Juho Laitinen+George Cremaschi

Skladby 21. století pro violoncello a kontrabas
Čt 24.4. - 19:30

Juho Laitinen
Phill Niblock: Feedcorn Ear
Juho Laitinen: More or less predictable waveforms
Juho Laitinen: Zen for Bow

George Cremaschi
Matthew Goodheart: For Bass

Finský cellista a skladatel Juho Laitinen se zajímá především o tradice experimentální hudby. Studoval na konzervatoři v Turku a na Royal College of Music v Londýně a dokončuje doktorské studium na Sibeliově akademii, kde vyučuje.

Dramaturgie na pomezí sound artu a instalace představí skladbu Alvina Luciera “Music on a long Thin Wire” (1977), “Harm” Philla Niblocka (2003) a vlastní skladbu Zen for Bow (2012). Music on a Long Thin Wire spočívá v rozeznívání klavírní struny sinusovou vlnou. Navzdory jednoduchosti původního impulzu vytváří rezonující struna podivuhodně složité akustické i vizuální jevy, jako je stojaté vlnění, interference, distorze a echa.

Niblockova skladba sestává z přednahraného mikrotonálního klastru o 24 partech, jež v doprovodu živě hraného cellového partu vytvářejí masivní dýchající organismus, jehož zvuk se díky fyzickým a psychoakustickým vlastnostem zdánlivě neustále pohybuje ve třech dimenzích prostoru.

Zen for Bow je Laitinenovo ztvárnění skladby La Monte Younga č. 10 z roku 1960 (“Draw a straight line and follow it”). Vyzdvihuje do popředí speciální druh tvorby zvuku u smyčcových nástrojů pomocí zpomalování tahu smyčcem. Tento kus je zároveň metaforou nekontrolovatelnosti performance.

Matthew Goodheart: “Skladba For Bass (2008-9) byla napsána pro basistu George Cremaschiho. Lákal mě robustní tvar nástroje, nekonečnost dřevených ploch, způsob, jímž se basa stává součástí hráčova těla. Tato fyzická hlediska se stala stěžejními body mé práce, co do zvuku i struktury. Tělo nástroje je vymezeno zakřivenou hranou – “nepřítomností prostoru”. “Záporný prostor” se pro mě pojí s těmi prvky zvuku, které vznikají při tahu smyčcem - prvotním gestu, jež dává zvuku vzniknout. Tato kompozice je zkoumáním takových prvku, přechodů mezi pozitivním a negativním prostorem a zvukem, které se uskutečňují v rámci dlouhého časovém úseku.

George Cremaschi žije a pracuje v Praze. Hrál díla Andriessena, Braxtona, Cage, Cardewa, Feldmana, Oliverose, Pendereckeho, Tenneye, Xenakise a mnohých dalších.

Vstupné: 80 Kč – Snížené: 60 Kč

Juho Laitinen

Další fotografie 

Juho Laitinen
George Cremaschi