školská 28

komunikační
prostor

Newsletter

Přihlásit se k odběru Newsletter feed

Vyhledávání

Koncert

Láva, pružiny a brouci

Eric Leonardson
Brane Zorman
Petr Nikl
St 17.6. - 19:00

Koncert je součástí minisymposia TO CO ZNI ZA ROHEM / LISTENING AROUND THE CORNER, které se uskuteční následující den 18. června od 18 - 21.30 h v galerii Tranzitdisplay.


Eric Leonardson: Sólo pro Springboard

Springbord je experimentální hudební nástroj, využívající zvukový potenciál kovových pružin a jiných všedních předmětů. Slyšitelné a neslyšitelné vibrace objektů snímají piezoelektrické kontaktní mikrofony. Nástroj je rozezněný smyčcem nebo paličkami a vydává překvapivě bohatý rejstřík zvuků.

Eric Leonardson je hudební skladatel, rozhlasový umělec, zvukový inženýr, konstruktér experimentálních nástrojů, improvizátor, vizuální umělec a pedagog. Žije a pracuje v Chicagu. Většinu své profesní kariéry věnoval experimentování s médiem zvuku, jeho instrumentaci a širokému pojetí zvuku od jeho struktury, po atmosféru až k mikrotonalitě. Eric vyučuje na Katedře zvuku na Art Institute of Chicago, působí jako předseda organizace Světové fórum pro akustickou ekologii, je zakladatelem a spolu-předsedou Středozápadní společnosti pro akustickou ekologii a spoluzakladatelem a výkonným ředitelem projektu World Listening Day.


Brane Zorman: Hidden Materia

Prostorová zvuková performance/electro-akustická skladba pro 2 počítače, několik propojených iPadů, kontrolery a video projekci.

Kompozice Hidden Materia (2014) je inspirovaná pohybujícím se tekutým magmatem symbolizujícím energii i ohrožení. Než láva vytryskne na povrch, prochází několika stádii proměny: skupenství hmoty během apokalyptické chemické syntézy se střetávají. Magma se v posledním stádiu — během formování pevné hmoty lávy na zemském povrchu projevuje jako erupce lávy, detonacemi a výrony plynů, roztavených kovů, vody, vzduchu a páry.

Zorman pracuje s obrazy, videem a databázemi nalezenými na internetu i ze soukromých sbírek. Z fotografií i jiných dat vytváří a živě manipuluje zvukové skulptury a video sekvence, reagující na barevnost, intenzitu světla, kontrast a tvary vizuálních materiálů. Převádí vizuální reprezentaci výbuchů a proudů lávy (linií, bodů, trhlin) do sekvenceru s použitím software jako jsou NI Reaktor, MetaSynth 5, Ableton Live 9 a M4L.

Brane Zorman (Slovinsko) je skladatel, zvukový a rozhlasový umělec, manipulátor zvuku, kurátor a producent. Ve své tvorbě zkoumá možnosti zpracování, prezentace, vnímání, porozumění, polohování, manipulace se zvukem a nové koncepce vztahů mezi zvukem a prostorem. Využívá jak analogové, tak digitální technologie a techniky a jeho práce se pohybuje mezi oblastí hudby, multimédií, prostoru a obrazu. Použivá sofistikované i jednoduché nástroje, strategie, metody, dynamické a interaktivní modely interpretace, zvukové, elektronické a audiosochy. Společně s Irenou Pivko vede Institut pro sučasné umění CONA, zřizující například radioCona, Frequency Flux projekty, atd. Působí také jako kurátor série ZVO.ČI.TI (so.und.ing), zvukových výstav, je vydavatel autorských knih, atd.



Jako host: Petr Nikl - Švábení

Pohybově zvukově vizuální performance. Robotičtí brouci vytvářejí zdánlivě chaotický pohyb kolem jejich pastýře.

Petr Nikl – malíř, básník, hudebník, performer a kurátor je mimo jiné autor koncepce interaktivních výstav Hnízda her, Krajina fantazie a hudby (český pavilon na EXPO 2005 v Aichi), Orbis Pictus a Labyrint světa, putující po českých i světových městech. Spolupracuje s Divadlem Archa, pro které připravil řadu mezioborových projektů.


Připraveno s podporou Agosto Foundation
TO CO ZNI ZA ROHEM / LISTENING AROUND THE CORNER
Koncert je součástí minisymposia TO CO ZNI ZA ROHEM / LISTENING AROUND THE CORNER, které se uskuteční následující den 18. června od 18 - 21.30 h v galerii Tranzitdisplay.

Živý internetový přenos: stream.iim.cz/tranzit

Diskuzní večer post-futurologického zaměření. Tentokrát věnovaný tomu, jak to vypadá v arktických oblastech, na březích Aralského jezera i v Horním Jiřetíně. Co nás patrně zítra nemine, co se děje dnes a tomu, co se jsme možná měli a (ne)udělali včera. Co zkoumá akustická ekologie, případně ekologická akustika a proč se o ní ve střední Evropě málokdo zajímá? Mezi hosty jsou například ředitel Světového fóra pro akustickou ekologii Eric Leonardson, hudebník Brane Zorman, sochařka a kurátorka Dagmar Šubrtová, botanička Helena Štorchová, hudebníci a cestovatelé Peter Cusack a Lloyd Dunn.


Program

Eric Leonardson: Naše zvukové hřiště jako model aktivního zapojení do městských zvukových krajin

Eric představí akci pro veřejnost, kterou navrhl jako nástroj pro zapojení veřejnosti do uvažování o významu zvuku v životě ve městě.

Eric Leonardson je hudební skladatel, rozhlasový umělec, zvukový inženýr, konstruktér nových nástrojů, improvisátor, vizuální umělec a pedagog. Vyučuje na Katedře zvuku na Art Institute of Chicago, působí jako předseda organizace Světové fórum pro akustickou ekologii, je zakladatelem a spolu-předsedou Středozápadní společnosti pro akustickou ekologii a spoluzakladatelem a výkonným ředitelem Světového poslechového projektu.

http://ericleonardson.org
http://acousticecology.us

Brane Zorman: Přesazování zvuk(ů), kde se prolínají zvuk a místo

Brane bude hovořit o projektech organizace CONA “Walk the City” a "Frekvence frekvenčího pole " v Ljublani, realizovaných v podobě zvukových procházek a zvukových map. Brane pomocí zvuku odkrývá různé vrstvy skutečnosti, posunuté vztahy, kontexty, perspektivu.
Brane Zorman (Ljublan, Slovinsko) je skladatel, zvukový a rozhlasový umělec, manipulátor zvuku, kurátor a producent. Společně s Irenou Pivko provozuje Institut pro sučasné umění CONA, například radioCona, Frequency Flux, atd. Působí také jako kurátor série ZVO.ČI.TI (so.und.ing), zvukových výstav, vydává autorské knihy, atd.

http://www.branezorman.si
http://www.cona.si
http://www.radiocona.si

Peter Cusack: Příběhy Aralského moře: Dariga, zlatý kapr, nevypátratelní umělci, opravující rybářské lodě, uvízlé v poušti a jiné příběhy

Příběhy Aralského moře je ukázkou audiožurnalistiky - zvukové obdoby fotožurnalismu. Aral je nekonečná vodní plocha v otevřené, převážně ploché krajině, tisíce kilometrů nerostou žádné stromy a většinou vane silný vítr. Cusack podnikl tři výlety k Aralskému jezeru, které v posledních desetiletích začalo rychle vysychat, pořídil zde terénní zvukové nahrávky, fotografoval a mluvil s lidmi. Cusack představí příběhy, zvukové nahrávky a promítne fotografie ze svých expedic.

Peter Cusack je zvukový umělec a hudebník, člen Creative Research in Sound Art & Performance (CriSAP). Žije v Londýně a Berlině. Zajímá se o vztah mezi zvukem a prostředím a o zvukový žurnalismus. Jeho projekt ‘Sounds From Dangerous Places’ zkoumá zvukové krajiny oblastí, poznamenaných environmentální zátěží (Černobyl, ropná pole Baku, přehrady na jihu Turecka, Aralské jezero, hnědouhelné doly v Porůří a Krušnohoří).

http://sounds-from-dangerous-places.org

Lloyd Dunn: nula.cc

Pravidelná série audiovizuálních příspěvků na autorově “filecastblogu”, publikované on-line. Každý díl tvoří as­amb­láž zvuků, obrazů, nebo slov. Práce jsou většinou komponovány z nalezených materiálů, doplněných autorskými terénními nahrávkami a věnují se určitému místu.

Lloyd Dunn je zakládající člen experimentální skupiny Tape-beatles a zakladatel, vydavatel a redaktor nízkonákladových čsopisů, jako například PhotoStatic a Retrofuturism. Od začátku 80. let pracuje v několika médiích včetně filmu, videa, audia, tisku a webových apliakcí. Od roku 2001 žije v Praze.

http://nula.cc

Helena Štorchová: Arktická ekologie, čili aljašské oteplováni

Jaký význam má rozdíl mezi extremními a průměrnými teplotami, co znamená pro ekologii Severu? Jaký je dopad klimatických změn na arktické ekosystémy.

RNDr. Helena Štorchová, CSc. se zabývá molekulární biologií rostlin v Ústavu experimentální botaniky AV ČR. Věnuje se zejména genetickým základům kvetení, studiu rostlinné mitochondriální DNA a evoluční biologii. V letech 2002 až 2003 působila na University of Alaska ve Fairbanksu a touto nejsevernější univerzitou na světě dodnes intenzivně spolupracuje. Přednáší externě na Přírodovědecké fakultě UK v Praze a na Jihočeské universitě v Českých Budějovicích.

Dagmar Šubrtová: Na pomezí samoty

Probíhající projekt "Frontiers of Solitude" je zaměřen na proměny krajiny a napjatou symbiozu technické civilizace a přírody. Skupiny umělců z Čech, Norska a Islandu se během letošního arktického léta vypraví na tři oblasti střední a severní Evropy. Jde o společnou iniciativu Deai/setkání, Atelier Nord v Oslu a Centra výtvarného umění - Skaftfell na Islandu. Projekt je podpořen grantem EEG, Islandu, Norska a Lichtenštejnska.

Sochařka a kurátorka Dagmar Šubrtová absolvovala sochařský ateliér Kurta Gebauera na VŠUP. Vedle umělecké profese se věnuje i tematickým kurátorským projektům (dramaturgie výstavní síně Makromolekulárního ústavu AV ČR v Praze, bienále Industriální stopy, výstavy v Hornického skanzenu v bývalém dole Mayrau ve Vinařicích). Ve své volné tvorbě se inspiruje industriální krajinou kladenských dolů, změnami reliéfu krajiny v důsledku dobývání uhlí, zemními novotvary, kde nachází útočiště specifická fauna a flora.

Připravily Školská 28 a Galerie Tranzitdisplay ve spolupráci s WFAE a Asociací MLOK a Agosto Foundation.

Eric Leonardson

Eric Leonardson

Další fotografie 

Brane Zorman

Brane Zorman

Petr Nikl

Petr Nikl